woensdag 17 oktober 2007

De auto van de zaak....................

als onderdeel van de totale reclame-uiting.

Op een tamelijk drukke en onoverzichtelijke T-kruising kwam mij een (kleine) vrachtwagen tegemoet, zwart glimmend , net gewassen? Mooi beletterd. Exposize ( http://www.exposize.nl/ ) heet het bedrijf. ‘’The power of the Picture’’ is hun slogan, maar een picture (foto??) komt op de hele vrachtwagen niet voor! Navraag leerde mij dat dat een welbewuste keuze is van de betreffende onderneming welke geen mega grote stands bouwde voor exposities, zoals ik in een opwelling dacht, maar groot tot zeer groot formaat drukwerk kan leveren in een veelvoud aan kleuren. Ik zou het er absoluut niet uitgehaald hebben. De bestel en vrachtwagen zijn praktische hulpmiddelen bij de bedrijfsvoering en worden niet beschouwd als reclame uiting. Het bedrijf is in zeer ruime mate bekend in het wereldje. Men heeft er over nagedacht en keuzes gemaakt. Geweldig!

Hij kwam de bocht om, de Mercedes bestelauto.
Stopte keurig voor de zebra, liet mij oversteken en verdiende daarmee bijna 1000 euro aan omzet. De bestelauto was schoon! had frisse kleuren! Keurig beletterd! Maar vóóral werd in één oogopslag duidelijk wat het bedrijf deed: Behang en Wandbekledingsbedrijf Ray Kluivers, Ter Aar, stond erop.
Ray is een professional. Hij vertelde mij dat hij werkt bij het Kabinet, voor het koninklijk huis, Warenhuizen, standbouwers maar ook voor schilders welke behangklussen aan nemen, dat weer uitbesteden aan Ray, omdat hij sneller kan behangen dan wie dan ook. En netter en beter afgewerkt enzovoort. Hij werkt niet of nauwelijks voor particulieren en had mij al hélémaal niet op het oog als mogelijke klant. Het feit alleen dat hij niet probeerde mij dood te rijden zoals veel bestelbusjes ’s middags om 4 uur op de linkerbaan van de autoweg………..
Zijn auto zag er perfect uit, dus als hij maar half zo precies zou zijn op de uitvoering van zijn werk dan…. zou het goed moeten komen met de klus. Toch??! Ik zocht hem op op internet, geen eigen website, geen email, wel voldoende vermeldingen in gouden gidsen. Ik kon hem bellen! Dezelfde avond kwam hij langs om offerte te maken. Ter plekke de prijs opgemaakt, de agenda getrokken en bínnen tien dagen: Voila behangen! Na het opdrogen zat er nog een plekje. Ray kwam, zag, deed iets en overwon! Kluivers! Nooit meer vergeten!

De nieuwe medewerker kreeg een Opel Combi van de zaak.
Wit, schitterend bestickerd met rode letters, deugdelijkheid, hygiene en betrouwbaarheid uitstralend. Hygolet Services BV. ‘’ de comfortabele zekerheid van toilethygiene’’ Hij moest ook het reglement voor de bestuurder ondertekenen, waarin stond dat hij zich had te gedragen ‘’ als een heer in het verkeer’’ . Láchen natuurlijk, man! ‘’Heer in het verkeer’’ wie verzint er zoiets! Binnen twee maanden kwam hij beteuterd bij de baas. Of die zijn bekeuring wilde betalen voor ‘’ geen voorrang verlenen aan een voetganger, welke op een voetgangersoversteekplaats duidelijk te kennen gaf, over te willen steken’’ Het liederlijke bedrag van 240 gulden (destijds nog)! Hij was in een keer op de hoogte en had helemaal door wat ‘’ heer in verkeer’’ betekende. Fl.240,00 boete!! Nooit meer vergeten!


De reparatie- auto van het garagebedijf had haast.
Bij het inhalen met 100 kilometer per uur op de provinciale weg van 80 max, vergat hij dat er een lege aanhanger achter hem hing. De chauffeur van de ingehaalde auto heeft het nú nog benauwd als hij er aan terug denkt. Op feestjes en partijtjes, als het onderwerp autorijden ter sprake komt zie je hem opveren en zich in het gesprek storten. Met naam, toenaam datum en tijdstip wordt de garagist erbij gesleept.

Wat heeft dit met mond-tot-mond reclame te maken: Alles… door hun ervaringen worden medeweggebruikers plotseling expert, iemand wiens opinie van invloed is op het beïnvloeden van anderen. De auto is een verlengstuk van de het visitekaartje van het bedrijf.

Fictie of werkelijkheid……..
Het aannemersbedrijf heeft een fantastische klus afgeleverd. Moe, maar voldaan spoedt hij zich naar huis, een tevreden klant achterlatend.
De klant is zó tevreden, dat hij buren vrienden en kennissen uitnodigt te komen kijken naar het resultaat van de verbouwing. De buren, vrienden en kennissen zijn eveneens onder de indruk, vragen de naam van het bedrijf en krijgen het visitekaartje wat de aannemer in ruime mate heeft achtergelaten, tenslotte mond tot mondreclame werkt. Dat weet immers iedereen. Nietwaar?

De buren, vrienden en kennissen besluiten echter eerst nog een weekendje er op uit te trekken. Fietsen mee, je kent het wel. Ik doe het zelf ook., achterop de trekhaak! De auto met caravan kan nog nét ingehaald worden, maar het wordt toch krap, het achteropkomende verkeer dringt aan en maant via de bumpertechniek tot grotere spoed. Goh, wat een bekende naam op dat busje… Is dat niet dat bedrijf dat de verbouwing van onze buren had gedaan en die ons nu probeert dood te rijden… Toch nog maar eens over die verbouwing nadenken…

Heer in het verkeer.. Het levert omzet op en moet onderdeel zijn van de algehele reclame en marketing tactiek van het bedrijf

Geen opmerkingen:

Een reactie posten