maandag 22 oktober 2007

Praat niet met vreemden……..

Was dat niet waar moeder al heel jong voor waarschuwde??? En nu. We gaan netwerken! We moeten ineens op een netwerk bijeenkomst zomaar met vreemden gaan praten!. Wildvreemden! Ze zijn niet echt wild natuurlijk, maar je hebt ze nog nooit gezien of mee gesproken. Eng hoor!

Ook ik had last van deze fabricagefout. En al hélemáál bij de Kamer van Koophandel in Den Haag. Wat een crime! De trap op. Nou dat ging nog wel. Boven aan de trap inschrijven, je badge ontvangen en dan…. Ja dan de Catwalk over, waar aan de andere kant de ‘’wildvreemden’’ staan te wachten en je aankijken. Een muur van mensen. En een geroezemoes. Horen en zien vergaan je. En ze kijken allemaal naar je. Allemaal! Kom je daar met je uitgestoken handje… Hoi, ik kom netwerken…. Een ramp! Wat zég je tegen die lui??? Nou eerst maar een paar biertjes dan gaat het wel beter. ?? Echt waar????

Mijn oplossing hiervoor is simpel en effectief: Ik weet dat ik vijf mensen móet ontmoeten, die ik nog niet ken en waar ik dús ook nooit mee gesproken heb.

De eerste oplossing is: Ga vroeg! Er zijn er altijd die nóg vroeger zijn of vlak na jou komen. De doodstopper is dan heel simpel weg.. Nog niet zo druk hé, Neen, ja nog vroeg. Zal zo wel drukker worden. Waarom ben jij hier…. Enzovoort. Appeltje Eitje.

Haast even eenvoudig, maar toch al wel voor wat meer gevorderden: Stel je op, op een afstand van een meter van de inschrijftafel. Het liefst met je éigen meegebrachte Badge op. Je lijkt dan op ‘’ van de organisatie’’ en plots komt iedereen je een hand geven, maar loopt ook wel weer snel door, ze willen immers de doorgang niet blokkeren. In werkelijkheid hebben ze geen idee wat tegen je te zeggen, omgekeerd evenredig dus. Onthoud wel de gezichten !! Dat is belangrijk want als je het beu bent daar te staan, kun je op ze afstappen. Je hebt ze een hand gegeven ze zijn dus niet meer wildvreemden voor je. Het is gemakkelijk om ze aan te spreken: Hoi, ik heb je net de hand geschud. ‘’Wat brengt je hier??’’

Sterkte. Het went nooit!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten