donderdag 8 mei 2008

Wat valt er nou te leren aan netwerken??

Op Ecademy kwam ik iemand tegen, een kennis weer van een andere kennis. Zij schreef mij "Ik organiseer bijeenkomsten voor mijn coachees om ze te laten kennis maken met zelfmanagement. Dat gaat het makkelijkst in een groep en het netwerkt nog leuk ook.
Zo weet een startend administratiekantoor vrijwel alle starters die ze in die bijeenkomsten heeft leren kennen als klant binnen te halen."

Waarop ik haar antwoordde "Dat wat jij doet, bij elkaar brengen van ondernemers is ook een onderdeel van de activiteiten van BNI, Business Network International. En inderdaad zoals jij beschrijft zal het boekhoudkantoor daar al heel snel werk aan over houden. Zo ook de drukkerij, de fotograaf, de accountant.

Daarná wordt het pas echt interessant als die groepen vaker bij elkaar komen en er een vertrouwensband ontstaat en men begint elkaar aan te bevelen in hún netwerken en bij hún klanten. Die stap vérder in het netwerk proces, is wat ze leren bij mijn Referral Institute. Ik blijf het Referral noemen en niet ''aanbeveling '' of doorverwijzing'' of '' referentie'' om aan te geven dat het een geheel proces is.’’


"Hoi Jos," schreef zij verder, "Heb me nooit gerealiseerd dat die volgende stap in het netwerkproces iets is dat je zou moeten leren. Dus, wat is dat dan, is mijn volgende vraag. Heb sterk het idee het al te weten, in mijn universum is het gewoon goed en degelijk werk leveren, dan volgende referrals vanzelf. Maar ben benieuwd."


De correspondentie zou op de volgende manier verder kunnen gaan:

Bestaande en tevreden klanten zijn maar een fractie van het aantal mensen dat jou zou kúnnen aanbevelen. Goed en degelijk werk leveren wordt al gauw aangewezen als zijnde voldoende om mond-tot-mond reclame te verwerven en daarmee zouden de nieuwe klanten vanzelf komen. Dit is een misvatting. Goed en degelijk werk leveren doet iedereen! Dat is vanzelfsprekend! Zonder goed en degelijk werk af te leveren blijf je niet lang in Business. Goed en degelijk werk is datgene wat de klant verwacht en waarvoor hij betaalt.



Ja maar, niet iedereen levert goed en degelijk af! Klopt. Ze zullen dan ook niet overleven. Het kan kort duren, het kan lang duren, maar ze gaan ten onder!



Op verjaardagen en partijen zullen ze het alleen over je hebben als je heel slecht bent, veel te duur óf als je iets geleverd hebt wat uiterlijk zichtbaar aan hen is… juwelen, nieuw gips om je gebroken been bij wintersport, nieuwe jurk. Heb jij een dienst verleend, ze praten er nauwelijks over! Dus wat dan??



Referrals komen niet vanzelf. En als ze wél vanzelf komen, zijn het vaak niet de goede. Er zijn Zestien soorten Referrals. Welke heb je het liefste?? ‘’Je zou die en die eens moeten bellen, ik weet dat hij problemen heeft.’’ Óf….. ‘’Ik heb met zus enzo gesproken. Hij heeft dringend hulp nodig. Jij bent de beste op dat gebied. Ik heb een afspraak gemaakt voor zijn eerste sessie met jou. Je tarief is geen punt. Jij moet dat alleen nog eventjes aan hem bevestigen.’’



Uit het bovenstaande komt naar voren dat hier drie dingen van belang zijn : Je moet zelf getraind zijn in het netwerken , je moet je helemaal inleven in het materiaal én je moet er voor zorgen dat jouw bron van referrals eveneens getraind is en exact wéét wat jij doet én hoe hij jou kan vertegenwoordigen….. En uiteraard geldt dat ook voor jou zelf met betrekking tot zijn diensten of producten.



En uit hoeveel man moet zo een netwerk dan bestaan? Je primaire Referralsgroep of je ‘’innercircle’’ zal bestaan uit een man of tien, liefst gericht op dezelfde doelgroep, liefst met aanvullende diensten of producten. Denk aan alle ondernemers als groep die actief gaan worden zodra er een bruiloft aan zit te komen. (Ooit ben ik tot 52 referrals gekomen, nadat iemand zei dat ze ging trouwen). Deze groep kan niet echt veel groter zijn, omdat de relatie erg hecht is. Er moet hard aan gewerkt worden.



De tweede groep is je secundaire Referralsgroep, de groep die je regelmatig ziet. Dit kan een BNI of een Netpluswork groep zijn. Deze groep zal bestaan uit een 40tal ondernemers. Je primaire of "Innercircle" zal onderdeel hiervan zijn. Deze groep ken je van haver tot gort . Zij komen zeer regelmatig bij elkaar. Sommigen zelfs wekelijks. Je Referralsgroep levert je wekelijks referrals op. Van de anderen krijg je wél referrals, maar minder vaak. Zelf zul je ook incidenteel aan hen referrals kunnen verstrekken. Toch is deze totale groep belangrijk. Dit zijn actieve netwerkers! Zij komen op plaatsen en ontmoeten mensen en zij zijn een bron van referrals.



Ten slotte zijn er nog de "kweekvijvers", de netwerk bijeenkomsten welke je bezoekt om je eigen netwerk aan te vullen, maar ook om referrals voor jouw ‘’innercircle’’ te vergaren. Denk hierbij aan bijeenkomsten van Kamers van Koophandel of andere netwerkorganisaties op bijvoorbeeld vakgebied of gemeenschappelijk terrein ZZPérs, Startende Ondernemers, regionale groepen en zo voort.

Hoe machtig , krachtig en powerful referrals ook mogen zijn, ze hebben een bijzonder groot nadeel ; Ze kunnen niet vliegen.! Ze komen niet aangewaaid of aangevlogen! Je moet er dus bijzonder veel voor doen. Het is dus netWERKEN, niet netzitten, net-eten en drinken, net-borrelen zoals Dr. Ivan Misner, de "vader van het moderne netwerken" en oprichter en eigenaar van BNI en the Referral Institute zegt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten