zaterdag 28 maart 2009

Referral wat????

In de periode 1995- 2001 verkocht en verhuurde ik toiletzittingen aan bedrijven. Van die speciale, waar met een druk op de knop een nieuwe plastic folie om heen schuift. Het hele MKB zou mijn klant kunnen zijn. "Dwars door de Gouden Gids" zo definieerde ik mijn doelgroep.

Nieuwe klanten moesten geworven worden door te “pionieren” zoals ze dat destijds noemden. Pionieren hield in dat je een industrie terrein opreed, je auto parkeerde, zes-en-tachtig keer ademhaalde en vervolgens, met een demonstratiemodel onder je arm deur aan deur ging kloppen of ze nog toiletbrillen nodig hadden.

Ik vond dat hééél dom werk. “Heeft u soms een toiletbril nodig “. De grappen erover kon ik ook hoe langer hoe minder waarderen!

Met mijn toiletzittingen pakte ik het na verloop van tijd anders aan. Daar kwam ik bij toeval achter. Een tevreden klant van mij vertelde mij in haar enthousiasme dat volgens haar, het bedrijf drie straten verder op ook wel zo een toiletbril kon gebruiken. Zij wist het eigenlijk wel zeker. Dat bedrijf kon beslist zo een toiletbril gebruiken en ik moest er maar op af gaan. En! Ik mocht haar naam noemen. Wohow!. Geen koude acquisitie meer, geen pionieren. Ik mocht een naam noemen! Vol goede moed naar het betreffende bedrijf getogen. "Ik kom namens" en ik noemde haar naam. Verder gaf ik aan dat zij van mening was dat dit bedrijf wel onze toiletbrillen zou kunnen gebruiken.!

Op je klompen voel je hem aankomen.
Nooit gehoord van die dame en nee we zijn al voorzien. Je denkt toch niet dat wij geen toiletzittingen hebben hier??? Ehhh, nee, ja maar .. de onze zijn anders . Er was geen goed garen bij te spinnen. Ik kwam zelfs geen steek verder!

Ik was eigenlijk wel geïrriteerd. Potverdorie nog ‘n’s aan toe,!zeg! . (Ik ben een groot bewonderaar van Toon Hermans. Terug naar mijn tevreden klant en uitgelegd wat mij overkomen was. Nou zeg! "Hier heb je koffie." Dit moet dus anders! Weet je wat ik doe, ik zal de directeur bellen, zeggen dat ik zeer tevreden ben over jouw product en jullie service, vragen of zij in verband met de arbodiensten geen problemen hebben met de toiletten voor dames en heren en proberen een afspraak te maken".

Zo gezegd, zo gedaan. Warm aanbevolen er op af, gesprek met de directeur van het bedrijf. Op het moment dat de koffie werd binnengebracht, drukte ik op de rode knop van mijn demo -toiletzitting en de koffiedame, tevens verantwoordelijk voor de schoonmaak, was óm! Die moest ze hebben!

Zes stuks mocht ik er plaatsen.

Op dat moment maakte ik dus kennis met de geweldige mogelijkheden van structurele mond-tot-mondreclame. Vanaf die tijd ging ik met mijn rug naar de bestaande klant toestaan, keek links, rechts en recht vooruit wat er aan bedrijven zat, stapte terug naar binnen bij mijn klant en vroeg ijskoud of zij mij wilden introduceren bij hun buren. Ik gaf er tevens de instructie bij hoe ik dat graag gehad had willen hebben.

Het was dus niet verwonderlijk dat ik ook helemaal ómging toen ik in 2002 hoorde, dat het niet alleen mogelijk was bij bestaande en tevreden klanten mond-tot-mondreclame te scoren. Er werd mij duidelijk gemaakt, dat als ik precies wist wie ik tot klant wilde hebben, ik in mijn netwerk zou kunnen vragen om mij bij dat specifieke bedrijf te introduceren volgens een bepaalde formule. Die formule noemen ze Referrals. Dat gaat verder dan een aanbeveling.!

Een referral is een zakelijke kans bij iemand waar je door een ander bent geïntroduceerd én waarbij degene waar je geïntroduceerd bent toestemming heeft gegeven, dat jij contact met hem opneemt.

Tot dan toe had ook nog nooit een helder beeld gehad wat ik nou met dat netwerken aan moest. Gezellig, borrelen, bitterballen! Ik dacht dat ik aan de andere netwerkers zou kunnen verkopen. Maar je netwerk inzetten om je te laten introduceren bij bedrijven was voor mij in 2002 volkomen nieuw!

Toen pas kreeg ik in de gaten dat wie je klanten zijn is een ding. Hoe je ze benadert is een ander ding. Nooit rechtsreeks! Dat staat voor mij vast!

Als je je klantenwerving inricht op basis van gericht en structureel om referrals te vragen (en weg te geven) dan noemt men dat Referral Marketing. Tja, vervelend al die Engelse termen! Mond-tot-mondreclame is en blijft het, maar wel op een bijzondere manier. Dus dan toch maar Referral Marketing.

Krachtig hulpmiddel, nietwaar?

Jos