maandag 19 april 2010

Mond-tot-Mond reclame of wat je over jezelf mag vertellen!



Testimonials worden langzamerhand wat gewoner. Voordat we er in Nederland helemaal aan gewend zijn, zal nog wel even duren. Vroeger kregen we bij het veranderen van werkgever vaak een getuigschrift mee. Tegenwoordig kan dat op een modernere manier dankzij de mogelijkheden die Online platformen zoals LinkedIn bijvoorbeeld bieden.  


Een enkele keer kom je een testimonial tegen waarbij je de wenkbrauwen eventjes fronst. Wij van WC –eend adviseren WC eend was de eerste op dit gebied. Een vleugje humor hielp om toch onder de aandacht te brengen dat WC eend een uitermate geschikt product is om op het toilet te gebruiken.

Een andere ijzersterke zag ik deze week van Bose, waarin ze waarschuwen tegen hun eigen vooringenomenheid en trots op het product dat ze nu weer gemaakt hebben.: LET OP! Dit bericht is afkomstig van de fabrikant.  Als consument maak ik wel uit welke reclame ik vertrouw en welke niet. De Edelman Trust Barometer waarover ik het steeds heb in de workshop gaat er verder op in. Wij vertrouwen "mensen zoals wij"  het meeste.

De reclamemakers van Bose zeggen in ieder geval: Wij hebben een fantastisch product ontwikkeld. Daar zijn wij trots op. Maar geachte consument, Wij zijn bevooroordeeld als fabrikant. Doe je eigen onderzoek en oordeel zelf.



Heel wat anders dan de reclamemakers van Fietswereld, eveneens de afgelopen week. Zij komen met een zwaktebod. Goedkope fietsen zijn van slechte kwaliteit. Zij citeren onderzoek van Veilig Verkeer Nederland en de RAI aan, waaruit dat zou blijken. Beide instanties staan nou niet echt bekend als dé organisaties die het beste voor hebben met fietsers. Wellicht wél met de fietsers als personen, maar niet met fietsen als de voorwerpen.





En wat zijn dan precies goedkope fietsen? Zijn dat fietsen onder een bepaalde prijscategorie? Of zijn dat alle fietsen die niet bij de erkende fietsenvakhandel gekocht zijn. Is een fiets van de Makro een goedkope, dus gevaarlijke fiets, omdat de reguliere prijs 15 euro goedkoper is dan bij de vakhandel? (Prijs genoemd op de afbeelding is een speciale aanbieding) Of omdat Makro geen fietsenvakhandel is?

Vandaag de dag willen de consumenten niets meer “verkocht” krijgen. Verhaaltjes, fabeltjes, schreeuwerige, brallerige, huilerige berichten van fabrikanten, verkopers of anderszins betrokkenen worden als “onbetrouwbaar” bestempeld. Bijna iedereen die ik vraag wat hij doet, voordat hij ook maar “iets  wat niet onder de dagelijkse boodschappen valt “aanschaft, om zich te informeren geeft in eerste instantie als antwoord: Google. En daarna de mening van anderen. Testimonials dus.

Wij van Mond-tot-Mondreclame adviseren daarom: Mond-tot-Mondreclame.

Testimonials over mij staan op  LinkedIn  en zijn afkomstig van mensen wiens armen ik er niet voor op hun rug heb hoeven draaien! Ik heb er zelfs niet om gevraagd.

Reblog this post [with Zemanta]

2 opmerkingen:

  1. leuk stukje. Maar over betrouwbaarheid gesproken: een blog zonder allerlei reclame oogt ook betrouwbaarder. Misschien ook eens kijken naar een mooie overzichtelijke template voor je blog?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je voor het compliment. En een blog zonder reclame? Ik ga het zeker bekijken. Een waardevolle opmerking! Jullie blog ziet er overigens prachtig uit. Daar kan ik wellicht nog wat inspiratie opdoen.
    ^jos

    BeantwoordenVerwijderen