Zonder Powerpoint (!) vertelt hij met behulp van enkel een flipover een duidelijk verhaal. Ga niet in de shit staan bij al je concurrenten. De spoeling is daar dun. (mijn eigen woordspeling). Positioneer je helder en duidelijk buiten al het gewemel. "Maak keuzes" zegt Jos Burgers! En hij heeft gelijk! De Blue-Ocean Strategy op zijn Tilburgs, zeg maar!
Jos gaf aan dat je jouw klanten kunt indelen in drie groepen, Ambassadeurs, Tevreden Klanten en Criticasters. Hoe meer Ambassadeurs je hebt, hoe minder dukte en meer rendement je uit jouw klanten haalt. De kracht van Ambasadeurs schuilt hem in het feit dat zij referrals voor je kunnen gaan genereren.
Bij netwerken positioneer je jezelf als de te vertrouwen persoon in de markt. "Verkopen is gunnen"zegt elke verkoper. Maar dan moet er iemand zijn aan wie je de omzet gunt. Die persoon kun je ontdekken vanuit bestaande klanten én vanuit je netwerk. Netwerkers kunnen Ambassadeurs van je worden, zonder dat ze je klant zijn, sterker nog: ook maar ooit je klant zullen worden. Netwerkers kunnen het verhaal vertellen, hoe goed jij je afspraken nakomt. Of hoe goed jij anderen in jouw netwerk hebt geholpen.
En als je de Ambassadeurs selecteert uit je bestaande klantenbestand én uit je netwerk dan heb je plotseling een heel brede basis om je mond-tot-mondreclame campagne structureel te maken. Jos Burgers zal je daar ongetwijfeld bij willen helpen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten