maandag 10 mei 2010

Wat brengt U naar een netwerkavond

Op de site van de Kamer van Koophandel - Hallo werd de volgende vraag gesteld




Wat is voor U de belangrijkste reden waarop U besluit een netwerkavond te bezoeken ?
Kiest U voor een actieve avond of liever uitsluitend een netwerkborrel ?
PLM - Ed Veldman 


Intrigerende vraag Ed. Je zou eigenlijk een stapje eerder moeten beginnen: Waarom netwerken.


In je marketingplan, bij het kopje Promotie neem je de beslissing om te adverteren, email marketing, website, koude acquisitie en dáár op dat moment zou je moeten beslissen of je al dan niet zou moeten netwerken. Zet er dan meteen een budget bij, zoals je dat ook voor je website en je advertenties doet.


Je hebt dan meteen de reden helder waarom je moet netwerken of waarom dat juist overbodig is. Het is niet altijd nodig te netwerken of te adverteren. Als chirurg is iedereen een mogelijke klant. Als je de directeur van het ziekenhuis kent waar je een operatiekamer wilt huren, dan is dat genoeg.

Vervolgens kun je gaan kijken wat voor soorten netwerken er in jouw omgeving aanwezig zijn. Wat zijn hun doelstellingen. Daar kies je er een drietal van uit.:


A) Een kennisnetwerk, waar je je vakkennis op peil kunt houden. Denk aan een groep speciaal voor ZZPérs. Of de vakvereniging op grafisch gebied. Voor sprekers en dagvoorzitters is er de PSA.


B) Een sociaal/zakelijk netwerk. Bijvoorbeeld Kontakt Jonge Bedrijven in jouw omgeving valt daaronder. Open Coffee clubs vervullen hier een belangrijke rol. Denk ook aan je sportclub of muziekvereniging

C) Het sterk relatiegerichte netwerk, vaak kleine groepen welke veel voor elkaar over hebben, al dan niet gerelateerd aan een goed doel. Denk aan BNI, Net PlusWorks, Power Network Group, Businessclub Rijnstreek. Maar ook de Lions, Kiwanis, Rotary.etc


Daarbij uiteraard de Online groepen. Hyves voor prive en Hallo zakelijk - Maar ook, Mindz, Viadeo, Ecademy en LinkedIn. Vaak ook in combinatie.

Als toetje op de slagroom - De gelegenheidsnetwerken. Advocaten, accountants maar ook uitgeverijen organiseren met regelmaat netwerk bijeenkomsten. Denk ook aan de Kamer van Koophandel of de recepties al dan niet met jubilaris. Vaak op bijzondere locaties. Over het algemeen met grotere aantallen deelnemers.

En netwerken is als adverteren. Wil het effect hebben moet je het vaker doen. Adverteren gaat over je product. Netwerken gaat over jezelf. Jezelf neerzetten als betrouwbaar en aardig persoon, waar het goed mee zaken doen is.

Ga hierheen voor de: volledige discussie
Reblog this post [with Zemanta]

Geen opmerkingen:

Een reactie posten