maandag 14 juni 2010

Een complimentje

ontvangen is nooit weg. Zoals bijvoorbeeld deze :

Datum: 14 juni 2010 19:36:39 GMT+02:00

Aan: info@masternetworker.nl

Onderwerp: Remembering names


Hi Jos,

Good tip on Keith Ferrazzi's blog regarding wearing name badges on the right hand side. Will make a point to do this and will use the name tag as a tool to help remember names.
Thanks again for the insight.

Noteleaf: Your Social Memory
http://noteleaf.com | jake@noteleaf.com |

Leuk toch? Nieuwsgierig als ik ben , meteen naar zijn site gesurfd. Weliswaar in ontwikkeling maar toch de mogelijkheid om je in te schrijven om op de hoogte te blijven. Aardige vent, die Jake. Niks opdringerig, verkoperig. Dus inschrijven maar. Doen jullie dat ook? Laten we Jake eens verrassen met belangstelling vanuit het verre Holland, het land van de a.s. wereldkampioen!

Hebben we in de gaten hoe handig onze vriend Jake gebruik maakt van de Sociale Media platforms? Positief, geen reclame voor zijn toekomstige activiteit. Alleen in zijn handtekening een verwijziging naar zijn website, emailadres en telefoon nummer. Geweldig.

Waar haal je de beste resultaten uit netwerken? Lidmaatschap of Ad Hoc Netwerken

Met de opkomst van de Open Coffee’s is er een volledig nieuwe dimensie aan het netwerken toegevoegd. Een artikel van Gail Gibson  in EzineArticles.com was aanleiding om de situatie in Nederland te bekijken

Voorheen waren er slechts enkele gratis netwerk mogelijkheden. Open Dagen van bedrijven, recepties en jubilea, nieuwjaarsreceptie of bijeenkomsten georganiseerd door Accountants en Juristen kantoren. Zien en gezien worden is hierbij vaak de hoofddoelstelling

Daarnaast zijn er natuurlijk de netwerkverenigingen met een contributie variërend van enkele tientjes tot meer dan 1000 euro op jaarbasis. In vereniging of stichtingsverband met een bestuur en variërende doelstellingen.

De netwerken welke door Professionele organisaties, bedrijven of als franchise-concept worden gevoerd zijn vaak die netwerkgroepen welke meermalen per maand bij elkaar komen. Vaak beperkt tot een lid per branche maar vooral gericht om werkelijk voor elkaar business te genereren.

De Open Coffee’s zijn sinds een aantal jaren in opkomst, met vooral in 2010 een enorme groei. Elke plaats kent zo langzamerhand wel een Open Coffeeclub. Open Coffee is een regelmatig gehouden, informele bijeenkomst waar ondernemers de “online contacten” kunnen omzetten in persoonlijke ontmoetingen, ideeën bespreken, kennis delen, brainstormen, meetings houden of samenwerken. Ontspannen netwerken dus, onder het genot van een kopje koffie. Geen contributie, geen verplichtingen, geen speeches. Vrijheid troef!

Elke vorm van netwerken heeft zijn specifieke charmes en voor- en nadelen. Wij zetten er een paar op een rijtje:

Lidmaatschap (betaalde) Netwerken
Voordelen
  • 1. Georganiseerde bijeenkomsten vaak met interessante onderwerpen en sprekers.
  • 2. Door regelmatige deelname demonstreer je betrokkenheid om mensen te leren kennen en lange termijn relaties op te willen bouwen
  • 3. Vaker kleinere (sub) groepen.
  • 4. Bevorderen de kansen op Referrals en Aanbevelingen binnen en buiten je groep
  • 5. Vaker kortingen bij inkopen van producten of diensten bij mede-leden
Nadelen
  • 1. Lidmaatschapskosten kunnen hoog oplopen
  • 2. Een lid per branche waardoor je niet altijd kunt aansluiten
  • 3. Je contacten blijven vaak beperkt tot de ledengroep
  • 4. Kan na verloop van tijd wat sleur vertonen
  • 5. Meestal verplichting om (minimum aantal) bijeenkomsten bij te wonen

Open Coffee Netwerken
Voordelen
  • 1. Geen Lidmaatschapskosten
  • 2. Groot aantal wisselende contacten
  • 3. Deelnemers hebben veelal sterke, goed ingevulde online profielen.
  • 4. De mate van betrokkenheid bepaal jezelf
  • 5. Online voortzetting van de contacten
  • 6. Mogelijkheid om van meerdere clubs lid te worden
  • 7. Ontmoet mensen uit je eigen branche voo rmogelijke samenwerkingsverbanden
  • 6. biedt grote verscheideinheid aan deelnemers
Nadelen
  • 1. Niet georgansieerd, geen sprekers of boeiende onderwerpen
  • 2. Duurt langer voordat diepergaande relaties opgebouwd worden.
  • 3. Loyaliteitsprobleem bij lidmaatschap van meerdere groepen
  • 2. Hoge mate van vrijblijvendheid