woensdag 5 januari 2011

Een voorspoedig Nieuwjaar!

Het blijft ons verbazen hoeveel mensen netwerken promoten als de beste manier om een onderneming uit te bouwen. Er zijn zelfs ondernemingen die zich uitsluitend bezig houden met netwerken. Toch heeft het ‘netwerken’ op zich bijzonder weinig waarde, tenzij men bezig is met het opbouwen van de wereld ’s grootste verzameling van visitekaartjes.

Netwerken is wél een geweldige hulpmiddel als je het bewust doet en uitgaat van een vooraf gemaakt plan. Net zo belangrijk als er over nagedacht hebben op welke andere manieren je je onderneming op de markt presenteert. En dat is nu precies waar het bij veel ondernemingen en ondernemers aan schort. Zij hebben geen plan, geen netwerk doelstelling en er geen budget voor vrijgemaakt.

Wel zijn het vaak dezelfde mensen (lees ondernemers) die niet op vakantie gaan zonder erover nagedacht te hebben waar ze naartoe gaan en wat ze gaan doen als zij op bestemming zijn. Vaak ver voor de tijd geboekt en betaald. Zelfs als je volledig op de bonnefooi op vakantie gaat, dan nog heb je in ieder geval er over nagedacht op de bonnefooi te gaan. Het feit dat je benzine in je auto gooit en eventjes tegen de banden schopt is al een soort van voorbereiding. Niet de beste, maar wel een soort voorbereiding

Je komt ze tegen. Mensen die op netwerkbijeenkomsten verschijnen en twee of drie visitekaartjes verkreukt in hun portemonaie hebben. Ook voorbereid. Niet op de beste manier. Beter dan degene die helemaal geen visitekaartjes heeft meegebracht.

Hier is de boodschap! Netwerken is een onderdeel van je marketingplan. Je hebt er over nagedacht. Al is het maar dat je erover nadenkt voldoende visitekaartjes mee te nemen. Dat is een geweldige eerste stap naar een volledig plan voor referral-marketing.

Dus, indien je jouw omzet in 2011 wilt verhogen, of tenminste je huidige marktaandeel wilt behouden, ontwikkel dan een plan met de volgende stappen omvat:

• Besluit welke 2 netwerkgebeurtenissen per week je gaat bezoeken.
• Ontmoet per week tenminste 5 nieuwe contacten.
• Zorg voor een regelmatige follow-up van deze contacten.
• Beslis welke contacten uw ideale referral partners zijn en vertel hen dat.
• Zet je doel voor het aantal te geven, maar ook voor de te ontvangen referrals en de kwaliteit van hiervan.
• Zorg dat je inspanningen, maar ook je resultaten meetbaar zijn.


En uiteraard is het een goede beslissing om meer informatie over hoe dan wél te netwerken te gaan verzamelen. Wij helpen daar graag bij met één van onze workshops of trainingen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten