vrijdag 16 december 2011

Afzeggingen-het fenomeen.

Je krijgt een uitnodiging vanuit je netwerk. Je zegt toe om die uitnodiging te aanvaarden. Vervolgens komt er iets tussen:

"Een klant in Bunnik wil mij zsm zien, dus morgenochtend ... Andere keer?"

In feite zeg je tegen je netwerk dat zij niet belangrijk genoeg zijn, om je belofte de uitnodiging te honoreren gestand te doen.

Ja, maar : een klant!!

Ik bekijk dat van een aantal kanten: Wat als je de klant in Bunnik belooft zsm te komen. Naderhand belt een nog belangrijkere klant dat hij je toch werkelijk héél zsm moét zien.

Hoe los je dat dan elegant op??

Tegen één van beiden zul je moeten zeggen dat je bezet bent en dat het niet gaat lukken. Waarom doe je dat dan niet meteen.

Waarom zeg je niet meteen tegen de eerste klant die vraagt je te zien op het moment dat je een andere belofte hebt staan: Sorry , gaat niet. Andere datum?

De klant in Bunnik heeft er vast begrip voor. Je komt je belofte na in je netwerk, waardoor je jezelf weer een keer kan neerzetten als iemand die zijn afspraken nakomt.

En vertel op de netwerkbijeenkomst gerust dat je een verzoek van een klant voor hetzelfde tijdstip verschoven hebt om toch vooral je eerdere beloften na te kunnen komen.

Tenzij je van meet af aan niet werkelijk van plan was naar de bijeenkomst van je netwerk te gaan. Meld je dan niet áán. En vertel in ieder geval NOOIT aan je netwerk dat anderen, zoals klanten, belangrijker zijn dan je netwerkcontacten.  Klanten zijn zelden belangrijker dan je ambassadeurs.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten