vrijdag 11 januari 2013

Wat hebben Sinek's Golden Circle, Ries en Trout's positionering en de Markies van Caracas met elkaar?

In een gesprek met John Vrakking hadden wij het over de theorie van Simon Sinek-The Golden Circle. Hij had net het boek gekregen.

Voor mij is deze theorie een herbeleving van de Positionering theorieën van Al Ries en Jack Trout uit de 80-er jaren van de vorige eeuw. Hun 22 onwrikbare wetten van Marketing zijn wat mij betreft nog steeds van toepassing.

Naar aanleiding van het gesprek met John , dook ik in mijn boekenkast en haalde hun boek “Positionering, de markstrijd om een plek je in het brein “uit 1981 nog eens te voorschijn. Ik sloeg het open op pagina 197 en las: “Meer moeite doen is zelden de weg naar succes. Proberen het slimmer aan te pakken is een betere manier. Het is opnieuw het verhaal van de Gelaarsde Kat.



 Te vaak weten managers niet hoe ze hun eigen carrière moeten sturen. Hun eigen strategie om zichzelf te promoten, is dikwijls gebaseerd op de naïeve veronderstelling dat bekwaamheid en hard werken het enige is dat telt. En dus graven zij zich in en werken ze harder, wachtend op de dag dat iemand hun een klopje op de schouder zal geven met een toverstaf.

Maar die dag komt zelden.

De waarheid is dat de weg naar bekendheid en fortuin zelden binnen uzelf gevonden wordt.

De enige zekere weg naar succes is om voor uzelf een paard te vinden waar u op kunt rijden of een kat te zoeken die u laarzen kunt aantrekken!

Het is voor uw ego misschien moeilijk om te accepteren, maar succes in uw leven is meer gebaseerd op wat anderen voor u kunnen doen dan wat u voor uzelf kunt doen."

Daarmee leggen ze natuurlijk de basis voor : netwerken en mond-tot-mondreclame maken voor jezelf. Of zoals we bij de Master Networker Institute geïnspireerd door Ries en Trout zeggen  "Adverteren gaat over je product. Netwerken gaat over jezelf: jezelf positioneren als de expert op je vakgebied en de te vertrouwen persoon om zaken mee te doen."

En dat bereik je niet door harder te werken, maar door slimmer te werken. Net werken. Wat niet betekent dat je net moet doen alsof je werkt. Sinek helpt je dan weer om dat stukje positionering voor elkaar te krijgen zodat jij de Markies van Carabas wordt!