maandag 7 juni 2010

Strooien met visitekaartjes: Done or Not Done?

Het strooien met visitekaartjes: een veelgehoorde klacht van deelnemers aan netwerk bijeenkomsten. Maar is het wel een terechte klacht?

Het geheel ligt genuanceerder dan je in eerste instantie zou vermoeden. Het doel van het hebben van visitekaartjes is: zichtbaarheid genereren en er voor zorgen dat mensen zich jou blijven herinneren.



Daarbij kan het kaartje een hulpmiddel zijn om mensen die je ontmoet je naam correct te laten uitspreken. In mijn voor- en achternaam staan een viertal "essen". Snel uitgesproken is dat lastig te verstaan. Jos Essers. Ik ondersteun het kennismakingsproces door zo snel mogelijk te vragen : mag ik je mijn visitekaartje geven, daar staat mijn naam op zodat je het kunt lezen. Dit afgezien van het feit dat ik mijn naam opzettelijk langzamer uit spreek dan ik gewend ben te spreken. Echt met een pauze er tussen.

Mijn doel is dat mensen mij onthouden. Mijn naam en mijn bedrijf. Een van mijn andere doelstellingen is, dat ik terug te vinden ben in hun visitekaartjes-verzameling. Vandaar dat ik een standaard formaat visitekaartje heb. Gemakkelijk op te bergen in wat voor systeem iemand ook maar heeft.

Opvallen door middel van een afwijkend formaat visitekaartje is alleen leuk als je grafisch ontwerper zich wil uitsloven. Het past nooit in opbergsystemen, wekt ergernis op bij het inscannen en wordt weggemikt.
Doelstelling Onderscheiden : Bereikt.
Doelstelling Zichtbaarheid : Gemist.

Strooien met visitekaartjes, op een tafel neerleggen zodat iedereen er eentje kan afpakken? Niet doen!

Wél doen, iemand anders zo snel mogelijk zijn visitekaartje vragen. Dat bestuderen en maar hopen dat de ander ook jouw kaartje vraagt. Doet die persoon dat niet, vraag dan gerust of je jouw kaartje mag geven. Heb je een moeilijke naam, geef als eerste je kaartje.
Let goed op de reactie daarbij: Wordt het in ontvangst genomen en direct weggestopt? Indicatie voor geen verdere belangstelling. Wordt het in ontvangst genomen en bekeken en er zelfs een vraag over gesteld? Het zojuist opgedane contact verdient het om in ieder geval verder op te volgen.

Geef je zelf een bonus als je 500 visitekaartjes op die manier hebt weggegeven: Je hebt verdraaid hard gewerkt. Je verdient een cadeau: Bestel duizend nieuwe kaartjes bij je drukkerij.